Goede voornemens

Goede voornemens voor dit jaar!

 

Elk jaar starten velen van ons weer met goede voornemens voor het nieuwe jaar. Stoppen met roken, enkele kilo’s afvallen, minder druk én stress op het werk, eindelijk die opleiding eens gaan volgen, minder je tijd verdoen met onzinnige zaken op internet, enzovoort.

Vol goede moed worden deze voornemens in de eerste weken van het nieuwe jaar tot uitvoer gebracht. De laatste sigaretten worden ritueel weggegooid, er wordt een abonnement bij de fitnes afgesloten, er worden lege ruimtes in de agenda geblokt, een inschrijfformulier voor de opleiding wordt aangevraagd, en de laptop blijft demonstratief op een hoekje van het bureau staan stof te vangen.

 

Helaas blijkt dat na enkele weken de helft van de mensen met goede voornemens al te zijn gestopt, en na enkele maanden nog maar 5% met hun voornemens bezig te zijn. Hoe kan dit?

Er bestaan allerlei tips om goede voornemens wél vol te houden. Van het stellen van heldere doelen en het maken van een stappenplan, tot het delen van je voornemens met je sociale netwerk, zodat je gesteund (of gecontroleerd) kunt worden. Een deel van deze tips kan uiteraard helpen om jouw voornemens tot uitvoer te brengen. Maar ook dit geeft geen garantie voor het volhouden van je voornemen.

 

Het allerbelangrijkste bij het realiseren van jouw voornemen is ‘de intrinsieke motivatie’. Dit is de motivatie die vanuit jezelf komt, in plaats van motivatie die vanuit externe bronnen, zoals belonen en straffen, komt (is extrinsieke motivatie). Heel vaak komen onze voornemens voort uit externe bronnen, zoals de negatieve publicaties over roken, de beelden die bestaan over het perfecte lichaam dat we zouden moeten hebben, de druk van anderen om vaker thuis te zijn of dat diploma te halen.

Pas als je zelf écht intrinsiek gemotiveerd bent, gaat het je lukken om jouw voornemens tot uitvoer te brengen. In de praktijk betekent dit dat je zelf moet willen om ander gedrag aan te leren. Dit lukt niet van het ene op het andere moment. Voor gedragsverandering staat drie maanden oefenen, doorgaan en volhouden. Na drie maanden zijn er in je hersenen nieuwe verbindingen aangemaakt, die dit nieuwe gedrag als ‘normaal’ ervaren. Sommige mensen beleven dit als een ‘mentale’ knop omzetten, waardoor voornemens die voorheen altijd mislukten, nu opeens wel lukken. Maar ook dit omzetten van de knop is een proces van vallen en opstaan. Soms zul je een tegenslag moeten incasseren, maar dit betekent niet dat je voornemen totaal mislukt is. Als je toch die ene sigaret hebt gerookt of dat koekje hebt opgegeten, kun je daarna rustig verder gaan met je voornemen. Toen je leerde lopen of fietsen, ben je ook meerdere keren gevallen voordat je het goed kon.

Je zult merken dat als je intrinsiek gemotiveerd bent, je voornemen ook gemakkelijker uitvoerbaar is. Het is gebleken dat bij intrinsieke motivatie je geconcentreerder bent om je doel te halen, creatiever bent in het vinden van alternatieven, je meer plezier hebt in het uitvoeren van je taken en je trotser bent op het resultaat. Dus kijk eens bij de voornemens voor dit jaar, waar jouw motivatie vandaan komt. Zijn het de externe invloeden die jou nu in beweging brengen? Stop er dan maar weer mee, want de kans is groot dat jouw voornemen niet gaat lukken. Ben je intrinsiek gemotiveerd? Dan mag je verwachten dat je voornemen gaat slagen.

 

Ik wens je toe dat je voor jezelf de knop kunt omzetten, en dat er vele voornemens mogen uitkomen.

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *